Μαθαίνω αγγλικά παίζοντας θεατρικά παιχνίδια

Θεατρικά παιχνίδια στα αγγλικά

Tα θεατρικά παιχνίδια αποτελούν μια ευχάριστη αλλαγή από τα συνηθισμένα κι ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους εκμάθησης Αγγλικών για παιδιά. Εντάσσουν το λεξιλόγιο σε οποιοδήποτε πλαίσιο επιλέξετε, από ένα σουπερμάρκετ ως έναν φανταστικό κόσμο. Συνδυάζουν λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία, και αποδίδουν νόημα στο λεξιλόγιό που χρησιμοποιείται.

Ακολουθούν διάφορες ιδέες για δημιουργικές δραστηριότητες με τα παιδιά ξεκινώντας από κάποια εισαγωγικά παιχνίδια γνωριμίας και «προθέρμανσης», ώστε να νιώσουν οι πιο ντροπαλοί μαθητές πιο άνετα και έτσι γίνεται η αρχή χωρίς να υπάρχει πίεση να είναι δημιουργικοί.

Εισαγωγικά παιχνίδια γνωριμίας –«προθέρμανσης» 

Δραστηριότητες «φυσικής κατάστασης»

Μοιάζουν με τα παιχνίδια με παλαμάκια, όμως παίζονται με όλο το σώμα, καθώς ο πρώτος παίκτης κάνει μία κίνηση με όλο του το σώμα (π.χ. προσπαθεί να φτάσει το ταβάνι ή κάνει ένα πηδηματάκι με ανάταση) την οποία πρέπει να μιμηθούν οι υπόλοιποι παίκτες.

Παιχνίδια με παλαμάκια

Οι παίκτες κάθονται σε κύκλο (ή ο ένας απέναντι στον άλλον αν είστε δύο) και ο πρώτος παίκτης παίζει έναν ρυθμό χτυπώντας παλαμάκια τον οποίο πρέπει να επαναλάβει ο επόμενος παίκτης.

Στο χαρτί

Ο γονιός ή εκπαιδευτικός καλεί τους συμμετέχοντες να γράψουν σε ένα χαρτί κάτι που αγαπούν (π.χ. το μέρος που πηγαίνουν διακοπές, ένα αγαπημένο φαγητό κτλ.) και κάτι που “μισούν” (π.χ. το χειρότερό τους φαγητό, το διαγώνισμα στο σχολείο κτλ.). Κατόπιν, τα χαρτιά ανακατεύονται και ο καθένας ανοίγει το χαρτί κάποιου άλλου. Ολόκληρη η ομάδα προσπαθεί να ανακαλύψει/μαντέψει σε ποιον ανήκει το χαρτί. Το παιχνίδι-άσκηση μπορεί να συνοδεύεται και από συζήτηση (π.χ. γιατί αγαπάει κάποιος κάτι και γιατί “μισεί” κάτι άλλο). ΣΗΜΕΊΩΣΗ Η άσκηση με το χαρτί έχει πολλές παραλλαγές: οι συμμετέχοντες μπορεί να κληθούν να γράψουν από μια παιδική τους ανάμνηση μέχρι το τι (πιστεύουν ότι) τους ενώνει ή τους διαχωρίζει από δύο άτομα της ομάδας (π.χ. έχω μαύρα μαλλιά όπως ο τάδε, ενώ ο δείνα έχει ξανθά κ.ο.κ.).

Φρουτοσαλάτα

Πρόκειται για ένα παιχνίδι παρόμοιο με τις μουσικές καρέκλες που διασκεδάζει πολύ και ιδιαίτερα τις ομάδες με συμμετέχοντες μικρής ηλικίας. Ο ενήλικας τοποθετεί καρέκλες σε κύκλο ή στον χώρο και καλεί τους συμμετέχοντες να καθίσουν. Κατόπιν τους χωρίζει σε ομάδες φρούτων και λαχανικών. Μόλις πει κάποιο φρούτο ή λαχανικό, όσοι ανήκουν σε αυτή την ομάδα, σηκώνονται και τρέχουν να αλλάξουν θέση μεταξύ τους, ενώ ο ενήλικας στο μεταξύ, βγάζει μία καρέκλα. Όποιος δεν προλάβει να κάτσει, λέει το επόμενο φρούτο ή λαχανικό κ.ο.κ. Με το άκουσμα “φρουτοσαλάτα» όλοι οι συμμετέχοντες πρέπει να αλλάξουν θέση.

Ένα-δύο-τρία κίνηση

Ορισμένα παιχνίδια-ασκήσεις θα ήταν καλό να ονομαστούν “παιχνίδια-κλειδιά”: πρόκειται για παιχνίδια που, σε οποιαδήποτε κατάσταση κι αν βρίσκεστε (π.χ. κούραση, κακή διάθεση κτλ.), λειτουργούν ως “κλειδιά” για τη συνέχεια, αφού πάντα οι συμμετέχοντες επιθυμούν να τα παίξουν. Ένα τέτοιο “παιχνίδι κλειδί” είναι και το “1,2,3 ΚΙΝΗΣΗ”. Εδώ ο ενήλικας αντιστοιχεί σε κάθε αριθμό μία κίνηση. “Όταν λέω 1, όλοι πρέπει να πηδoύν ψηλά. Όταν λέω 2, όλοι κάθονται στα γόνατα. Όταν λέω 3, όλοι βάζουν το χέρι στο κεφάλι. Όταν λέω 4, όλοι χτυπούν παλαμάκια. Όταν λέω 5, όλοι κάνουν μία στροφή γύρω τους κ.ο.κ.”. Αφού κάνει μία επανάληψη, με τα νούμερα μόνο, στη σωστή σειρά, μία ανάποδη επανάληψη και μία μπερδεμένη, το παιχνίδι ξεκινάει. Ο ενήλικας λέει αριθμούς, φροντίζοντας να αλλάζει ρυθμό, να τους ανακατεύει, να βρίσκει τρόπους να μπερδευτούν οι συμμετέχοντες και αυτοί που κάθονται απέναντί του πρέπει να κάνουν τη συγκεκριμένη κίνηση που
έχει συμφωνηθεί. Όποιος κάνει λάθος, βγαίνει από το παιχνίδι. Αυτός που θα μείνει τελευταίος, θα γίνει εμψυχωτής στη θέση του εμψυχωτή (θα λέει τους αριθμούς στον επόμενο γύρο) και έτσι, το παιχνίδι θα ξεκινήσει από την αρχή.

Το παιχνίδι των ερωτήσεων

Για παιδιά που ήδη ξέρουν αρκετά καλά Αγγλικά, διαλέξτε ένα σενάριο και αρχίστε να υποδύεστε τον ρόλο σας λέγοντας μόνο μια ατάκα κάθε φορά. Στόχος σας είναι κάθε ατάκα να είναι ερώτηση, η απάντηση στην οποία θα πρέπει να είναι μία άλλη ερώτηση, για παράδειγμα: “Can I come in?”, “Are your shoes clean?”, “Why wouldn’t they be…”, Για να δούμε πόσες ατάκες
μπορείτε να πείτε με αυτόν τον τρόπο!

Παντομίμα

Αν το παιδί σας μόλις ξεκίνησε να μαθαίνει Αγγλικά, η παντομίμα είναι ο τέλειος τρόπος για να ενσωματώνει σιγά σιγά καινούργιες λέξεις στο λεξιλόγιό που χτίζει. Ακόμα κι αν το παιδί σας ξέρει καλά Αγγλικά, αυτές οι ιδέες για θεατρικά παιχνίδια θα συμβάλλουν στο να ενισχύσει και να διευρύνει αυτά που ήδη γνωρίζει.  Πού είμαστε;  Σκεφτείτε ένα μέρος που γνωρίζει το παιδί σας και που πηγαίνετε μαζί. Παίξτε παντομίμα με ό,τι συμβαίνει στο μέρος αυτό και το παιδί σας θα πρέπει να μαντέψει πού βρίσκεστε. Μετά μπορείτε να ανταλλάξετε ρόλους. Τι είναι αυτό; – Αυτή η δραστηριότητα γίνεται πιο θεατρική αν χρησιμοποιήσετε μια άδεια σακούλα. Βγάλτε ένα φανταστικό αντικείμενο από τη σακούλα (όπως ένα κουτάβι, ένα μολύβι, ένα ρολόι) και προσποιηθείτε ότι παίζετε μαζί του, ότι το χρησιμοποιείτε ή ότι το φοράτε έτσι ώστε να μαντέψει ο συμπαίκτης σας τι είναι.

Ιστορία με αργή ή γρήγορη κίνηση

Φτιάξτε μια ιστορία με κάρτες και αφού την τελειώσετε παίξτε αυτή την ιστορία πολύ αργά ή πολύ γρήγορα. Κάντε εναλλαγές στο τέμπο αν θέλετε και το αποτέλεσμα θα σας ενθουσιάσει!

Απλές φράσεις….αλλιώς!

Σε αυτό το παιχνίδι δίνουμε στα παιδιά απλές φράσεις όπως: Καλημέρα, καληνύχτα, Θα πάμε σχολείο σήμερα κλπ. και
τους ζητάμε να τα πουν με διαφορετικούς τρόπους. Π.χ. ζητάμε να πουν καλημέρα θυμωμένα, νυσταγμένα, κακόκεφα κλπ.

Θεματικές μουσικές καρέκλες

Αυτή η δραστηριότητα προσαρμόζεται εύκολα σε σχεδόν οποιοδήποτε μουσικό θέμα ή ιστορία. Δημιουργήστε έναν κύκλο με μια λιγότερη καρέκλα από τον αριθμό των παιδιών που παίζουν το παιχνίδι. Επιλέξτε τρεις ή τέσσερις χαρακτήρες από ένα παιχνίδι ή μια ιστορία που τα παιδιά είναι εξοικειωμένα ή έναν με τον οποίο έχετε μοιραστεί μαζί τους στο παρελθόν, για παράδειγμα, η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων. Μόλις τα παιδιά κάθονται, εκχωρήστε σε κάθε έναν από ένα χαρακτήρα, π.χ. Alice, the Mad
Hatter, Red Queen, κλπ.

Ας υποκριθούμε

Το “Let’s Pretend” παρέχει την ευκαιρία στα παιδιά να εξερευνήσουν τις πέντε αισθήσεις τους. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε όλες τις παρακάτω επιλογές ή να επιλέξετε μερικές για τον χρόνο που έχετε στη διάθεσή σας. Ζητήστε από τα παιδιά να χαλαρώσουν και να κλείσουν τα μάτια τους και φανταστείτε πώς θα αισθάνονταν την γεύση, ήχο, το καθένα. Τότε πείτε τους να ανοίξουν τα μάτια και να προσποιηθείτε:

         Βλέπω

  • Ένα αυτοκίνητο που θα σας χτυπήσει
  • Ένα εφηβικό, μικροσκοπικό σφάλμα που σέρνεται στο χέρι σας
  • Ένα φίδι

        Μυρωδιά

  • Φρεσκοψημένα μπισκότα
  • Ένα λουλούδι
  • Σκουπίδια

    Γεύση

  • Σοκολάτα ή παγωτό
  • Μπρόκολο
  • Πίτσα

         Ακούω

  • Τρεχούμενο νερό
  • Συναγερμός πυρκαγιάς
  • Μουσική

    Αφή

  • Πάγος
  • Μαλακή γούνα ζώων
  • Μια αιχμηρή βελόνα

Στο βιωματικό μας κέντρο ξένων γλωσσών εφαρμόζουμε διαρκώς την τέχνη του θεατρικού παιχνιδιού και της δραματοποίησης για την εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας τόσο σε μαθητές προσχολικής ηλικίας όσο και δημοτικού πετυχαίνοντας την πιο ευχάριστη και αποτελεσματική εμπειρία μάθησης! Μια εμπειρία που θα λατρέψουν όλα τα παιδιά!

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Μαθαίνοντας αγγλικά μέσα από τραγούδια